مواد لازم و طرز تهیه ادویه انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی

ادویه بدون دیدگاه
  • ادویه انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی

    ادویه‌ها و چاشنی ها نقش مهمی در طعم دهی به انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی دارند. انتخاب ادویه ها می‌تواند بر اساس سبک آشپزی و ترجیحات شخصی متفاوت باشد.

    یکی از غذاهایی که در سرتاسر جهان به عنوان یک وعده اصلی غذایی تهیه شده و حبوبیت بسیاری دارد ماکارونی می‌باشد. این امر در شرایطی است که ماکارونی از غذاهای اصیل کشور ایتالیا بوده و در سرزمین های مختلف آن را به شیوه های متعددی تهیه کرده و با انواع سس، چاشنی و طعم دهنده های مختلف آن را به شکل خوشمزه و لذیذ تهیه می‌کنند. در صورتی که بخواهید ادویه های مناسبی را برای ماکارونی مهیا کرده و یا اینکه سس های متنوعی همچون سس گوجه فرنگی یا سس پستو را برای این غذا فراهم کنید، لازم است تا نکات و فوت و فن های زیادی را در نظر بگیرید. لذا در این بخش سعی داریم از جمله ادویه های مهم و تاثیرگذار را جهت تهیه ماکارونی و همچنین طعم دهنده و سس های آن را برایتان شرح دهیم.

    ادویه ماکارونی و سالاد ماکارونی

    ادویه ماکارونی

    در هنگام تهیه غذاها اصولاً ادویه های متنوعی جهت بهینه کردن مزه و خوشمزه کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این ادویه ها، ادویه ای است که جهت تهیه ماکارونی می‌باشد. کاربرد و اثربخشی ادویه ماکارونی به قدری گسترده است که در نقاط مختلف دنیا آن را به عنوان یک ادویه پرمصرف شناسایی کرده و استفاده می‌شود.

    معمولاً ادویه ماکارونی متشکل از برخی مواد همچون فلفل قرمز، سیر، بابونه، ادویه جات خشک، برگ بو، فلفل سیاه و سایر ادویه ها است. هر کدام از اجزای ادویه های مذکور مزه و طعم منحصر به فردی دارند. لذا شما می‌توانید با مخلوط کردن آنها در یکدیگر طعم متفاوت و دلپذیری را به غذای خود ببخشید.

    با وجودی که کاربرد اصلی ادویه مذکور در هنگام تهیه ماکارونی می‌باشد، ولی در برخی غذاها که شباهت های زیادی به ماکارونی دارند همچون پیتزا، پاستا، سس های گوشت و سبزیجات و غیره نیز می‌توان از این ادویه اضافه کرده و مزه خوبی را از آن احساس کنید. مطمئن باشید که این ادویه ها جذابیت و طعم بی نظیری را به غذایتان داده و همه اعضای خانواده از آن لذت می‌برند. این امکان وجود دارد که علاوه بر ادویه ماکارونی شما هر کدام از ادویه های مذکور را به طور جداگانه و به تنهایی در غذاها استفاده کنید.

    ادویه های اصلی ماکارونی:

    در حقیقت ادویه ساختار ایرانی داشته که در انواع غذاهای پلوخورشت، سوپ و غذاهای لقمه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین و اصلی ترین طعم دهنده های موجود در ادویه ماکارونی که در بسیاری از غذاها کاربرد دارد می‌توان دارچین، هل، زیره، جوز هندی و حتی گلبرگ های گل رز را نام برد. ادویه های مذکور به عنوان طعم دهنده در انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی و پاستا همچون ماکارونی با گوشت، ماکارونی با سویا و غیره مصرف بسیار دارد. در عین حال برای درست کردن ماکارونی می توانید هر کدام از ادویه ها را به شکل مجزا و در اندازه های مورد نظر در این غذا اضافه نموده و یا ادویه مخصوص ماکارونی را به شکل ترکیبی در این غذا استفاده کنید.

    ادویه مخصوص ماکارونی:

    با وجودی که در ادویه ویژه ماکارونی برخی ترکیبات اصلی و ثابت وجود دارد، ولی ممکن است برخی از این طعم دهنده ها با یکدیگر متفاوت باشد. ولی مناسب ترین و متداول ترین ادویه ای که جهت تهیه انواع پاستا و ماکارونی استفاده می‌شود، شامل چنین موادی است:

    • دارچین
    • هل
    • تخم گشنیز
    • زنجبیل
    • فلفل قرمز و سیاه
    • میخک
    • زردچوبه
    • جوز هندی
    • گلپر
    • ادویه کاری

    برای آنکه بتوانید یک ترکیب مناسب و یکنواختی را از این ادویه ها تهیه کنید، لازم است به اندازه یک قاشق غذاخوری از ادویه های ذکر شده را در یک دستگاه غذاساز ریخته و مخلوط کنید. به طوری که کاملاً به شکل پودر درآید. در این هنگام شما ترکیب با کیفیت و مطلوبی از ادویه ها را به طور یکجا در اختیار دارید که در هنگام تهیه ماکارونی به شیوه های مختلف با گوشت چرخ کرده و یا مرغ کاربرد داشته و یا اینکه در تهیه سالاد ماکارونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از جمله موارد مهم که لازم است مد نظر قرار دهید چنین است در صورتی که بخواهید ماکارونی را با استفاده از گوشت مرغ و یا سایر گوشت ها تهیه کنید، می‌توانید از برخی ادویه ها همچون جوز هندی، میخک و پودر زنجبیل در این غذا استفاده کنید. ولی اگر به ازای گوشت در ماکارونی از سویا استفاده کرده و یا اینکه آن را به شکل رژیمی و گیاهی تهیه می‌کنید، توصیه می‌شود ادویه‌های مذکور را از این غذا کنار بگذارید.

    همچنین ترکیب دیگری که طعم بی نظیری در تهیه ماکارونی و پاستا به شیوه ایتالیایی دارد، شامل طعم دهنده های زیر می‌باشد:

    • ریحان خشک: دو قاشق غذاخوری
    • پونه کوهی خشک: یک قاشق غذاخوری
    • برگ آویشن خشک: یک قاشق چایخوری
    • پودر سیر: یک قاشق چایخوری

    ادویه پاستای ایتالیایی

    سه قلم از موادی که در بالا ذکر شد جزو سبزیجات معطر بوده که شما به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کرده و پس از پاک کردن و شستشو، رطوبت آن را گرفته و بگذارید خشک شود. سپس هر کدام از اقلام مذکور را به میزان تعیین شده در مخلوط کن ریخته و هم بزنید تا به شکل پودر درآید.‌ این ادویه برای درست کردن شیوه های مختلف پاستا و یا حتی سالاد ماکارونی بسیار کاربرد دارد.

    ادویه مناسب پخت ماکارونی:

    در نظر داشته باشید شما می توانید طعم دهنده های ماکارونی یا ادویه‌های آن را بر اساس سلیقه و گرایشتان به شکل جداگانه در هنگام تهیه مواد میانی این غذا افزوده و مخلوط کنید. ولی در حالت کلی ادویه های اصلی جهت تهیه ماکارونی متشکل از این مواد می‌باشد:

    زعفران:

    یکی از ادویه های اصیل و گرانقیمت ایرانی زعفران است که برای خوش رنگ و لعاب نمودن و معطر کردن غذاهای مختلفی همچون پلو، خورشت و سوپ کاربرد دارد. در عین حال زعفران جهت مزه دار کردن برخی پاستاها همچون پاستا زعفرانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    زردچوبه:

    همچنین ادویه دیگر زردچوبه بوده که رنگ زرد روشن داشته و به جرات می‌توان گفت در اکثریت قریب به اتفاق غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. زردچوبه دارای طعم متمایل به تلخی و خاکی بوده که تاثیر زیادی در رنگ و ظاهر غذا به جا می‌گذارد. در عین حال زردچوبه برای طعم دهی به انواع مختلفی از ماکارونی همچون ماکارونی با مرغ نیز اضافه می‌شود.

    دارچین:

    یکی از ادویه های خوش عطر و شیرینی که در بسیاری از غذاهای ایرانی جایگاه مهمی دارد، دارچین می‌باشد. همچنین دارچین در تهیه و مزه دار کردن غذاهای مختلفی همچون پلو، خورشت سوپ، لوبیا پلو و یا شیوه های مختلف ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به ماکارونی با سویا اشاره کرد. توجه داشته باشید که در هنگام تهیه ماکارونی با سویا، دارچین از مواردی است که موجب مزه دار شدن سویا می‌شود.‌

    نعناع:

    یکی از گیاهان معطر و خوشمزه نعنا است که به عنوان چاشنی در هنگام تهیه برخی از غذاها همچون آش و یا انواع پاستا ایتالیایی افزوده می‌شود.

    سیر:

    از جمله گیاهانی که مزه خاص و زیبایی را به غذاها بخشیده و حتی در تهیه انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی آن را خوش طعم و شیرین می‌کند، سیر می‌باشد.‌ شما به راحتی می‌توانید سیر را به شکل تازه در غذاها اضافه کرده و یا اینکه آن را به شکل خشک شده استفاده کنید. حتی در هنگام تهیه سس ماکارونی می‌توان سیر را به مواد سس افزوده و با سایر مواد حرارت داد. یا اینکه در هنگام تفت دادن گوشت، سیر نیز به آن اضافه کرده و تفت دهید. در عین حال سیر از جمله ادویه های معطر و خوشمزه ای است که نقش زیادی در طعم دهی به سویا داشته و می‌تواند بوی سویا را از آن بزداید. شما می‌توانید در هنگام مهیا کردن پاستا با سس پستو نیز از سیر بهره بگیرید.

    ریحان:

    ریحان یکی از سبزیجات خوش عطر و طعمی است که در تهیه بسیاری از غذاهای ایتالیایی کاربرد دارد.‌ مزه ریحان کمی متمایل به شیرین و فلفلی بوده و تناسب زیادی با برخی سس های گوجه ای دارد. در هنگام تهیه پاستاهای مختلف شما می‌توانید برگ های تازه ریحان را به عنوان طعم دهنده در غذا افزوده و یا اینکه در ترکیبات سس پستو اضافه کنید.

    پونه کوهی:

    سبزی دیگری که مزه تندی داشته و در بسیاری از غذاهای ایتالیایی و مدیترانه ای جایگاه ثابتی دارد، پونه کوهی است. پونه کوهی تا حدودی تلخ مزه بوده و ترکیب زیبایی را با برخی از سس های گوجه ای فراهم می‌کند. در عین حال استفاده از پونه کوهی خشک شده در کنار سس های مختلف ماکارونی بسیار طعم لذیذی مهیا کرده و یا اینکه بر روی برخی پاستاها همچون پاستا ایتالیایی چیکن موزارلا به همراه ادویه و سس کاملاً مناسب است.

    فلفل قرمز:

    در صورتی که به هنگام تهیه ماکارونی و پاستا از قطعات فلفل قرمز تند در آن اضافه کنید، قطعاً مزه تند و خوشایندی را در ماکارونی احساس می‌کنید. همچنین در هنگام تهیه پاستا بادمجان، افزودن فلفل قرمز طعم خوبی را به این غذا می‌دهد.

    رزماری:

    علاوه بر سبزیجاتی که ذکر شد، سبزی دیگری که بسیار خوش عطر بوده و در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای کاربرد دارد، رزماری است. این سبزی معطر ترکیب خوش طعمی را با سس های گوشتی فراهم می‌کند. شما می‌توانید برگ های تازه رزماری را در هنگام تهیه سس ماکارونی به آن افزوده و یا اینکه به شکل برشته در غذا استفاده کنید. همچنین رزماری در هنگام تهیه پاستا ایتالیایی چیکن موزارلا می‌توان به سایر ادویه ها اضافه کرده و با سس مورد نظر استفاده شود.

    آویشن:

    گیاه دیگری که معطر بوده و اصولاً در غذاهای کشور فرانسه و مدیترانه ای جزو ترکیبات اصلی به شمار می‌رود، آویشن نام دارد. مزه آویشن متمایل به شیرین بوده و طعم جالبی را با سس های گوجه فراهم می‌کند. در هنگام تهیه مواد میانی ماکارونی و یا سالاد ماکارونی شما می‌توانید از برگ های تازه آویشن استفاده کنید. در عین حال آویشن برای مزه دار کردن سبزیجات در سالاد ماکارونی با کالباس نیز بسیار کاربرد دارد.

    جعفری:

    یکی از سبزیجاتی که طبع معتدل داشته و در شیوه های مختلف ماکارونی جهت مزه‌دار کردن استفاده می‌شود، سبزی جعفری است. مزه جعفری کمی متمایل به تلخی بوده و در تهیه سس ماکارونی ترکیب خوبی را فراهم می‌کند. برای این کار می‌توان برگ های تازه جعفری را ساطوری کرده و برای مزه دار کردن در هنگام سرو پاستا به آن اضافه کرد.

    زمان مناسب ادویه ماکارونی

    در هنگام تهیه انواع ماکارونی و سالاد ماکارونی مناسب ترین زمان جهت افزودن ادویه، هنگامی است که سس آن را مهیا می‌کنید.‌ برخی از انواع ادویه ها که مزه تند و تیزی داشته و طعم غذا را به تندی می‌برند، لازم است تا در هنگام تهیه سس ماکارونی به آن افزوده شود. از این میان می‌توان به فلفل قرمز، فلفل سیاه و سیر اشاره کرد. ولی ادویه های دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید در هنگام سرو غذا آن را چیدمان کرده و به ماکارونی اضافه کنید که زعفران و پاپریکا از این دسته به شمار می‌روند.

    در هنگام استفاده از ادویه ها در غذا لازم است در کنار زمان مناسب افزودن آنها، مقدار مورد استفاده از آن را نیز مد نظر قرار دهید. چرا که در صورت اضافه کردن بیش از اندازه ادویه در ماکارونی و پاستا موجب می‌شود که طعم اصلی آن زایل شده و زحماتتان بر باد رود.

    در صورت تمایل این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
    تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
    تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
    اشتراک
    اطلاع از
    0 دیدگاه
    بازخورد برخط
    مشاهده تمامی دیدگاه ها